Corporactive Consulting

Introducere în Coaching

Inapoi

 

Succesul înseamnă bani.

Nu?

Sunt sigur că putem fi de acord cu faptul că fiecare dintre noi are propria definiție a succesului și propriul mod de a-l atinge. Dar oare chiar știm care este definiția succesului pentru fiecare dintre noi și cum să îl atingem?

Este o întrebare pe care ne-o adresăm fiecare dintre noi, însă de multe ori o facem neclară și de multe ori înlocuim această întrebare cu alte întrebări mai lipsite de importanță, de putere. Putem întreba ”Ce îmi doresc?” în loc de “Ce înseamnă succesul pentru mine?”. Sau putem întreba “Ce îmi place?” sau chiar “Ce am chef?”.  Sunt întrebări vagi și chiar dacă le-am răspunde, nu ne-ar ajuta să le și îndeplinim.

Și aici intervine coaching-ul. Ca metodă de atingere a succesului, coaching-ul este una dintre cele mai eficiente și apreciate. Dar nu numai atât: coaching-ul este metoda care te ajută să îți identifici cât mai clar definiția succesului care face sens pentru tine sau care face sens pentru tine într-un anumit moment, într-un anumit context.

Pare magie? Ei bine, nu este. De altfel, este știință pură. O bună parte din metodele de coaching sunt bazate pe cercetări și sunt demonstrate științific ca fiind eficiente. Principiul de funcționare este relativ simplu și, la fel ca aproape orice în lumea asta, depinde numai de tine. Adică soluțiile ți le dai tu și punerea lor în practică depinde tot de tine. Rolul coach-ului este să te susțină în demersul tău de a identifica ce îți dorești, cum poți să atingi ce îți dorești și să se asigure că într-adevăr vei face ce ai de făcut ca să reușești. Studiile științifice au identificat o serie de metode de succes prin care se poate face acest lucru. Unele, reduse la esență, presupun raționalizarea. Sună simplu, dar creierul nostru nu funcționează așa. Creierul nostru se lasă dus de val. Să presupunem că auziți de la un coleg de breaslă că apare un nou competitor. Unul foarte puternic care distruge concurența oriunde își deschide sucursale. Care este prima reacție? Catastrofare, panică, îngrijorare? OK, dacă ai răspuns catastrofare sau panică, întreabă-te dacă ai suficiente motive ca să simți asta: știi sigur dacă intră pe piață, știi sigur când intră pe piață, știi sigur că nu caută parteneri, știi sigur că nu poți să livrezi produse conexe lor, știi sigur că nu poți lucra pentru ei la o adică? Ce vreau să spun este că nu sunt suficiente informații pentru panică. Aici e rolul coach-ului de a privi obiectiv și de a te ajuta să vezi și tu așa. E ok să fii îngrijorat, nu negăm natura umană, dar e normal să fii îngrijorat și atât.

Principiul funcționează la fel și pentru situații mai grave, funcționează și dacă ești scos de pe piață de către competitor. Pentru că ai o experiență și expertiză care poate fi valoroasă pentru alții, ai pasiuni cărora nu le-ai dat curs, ai prieteni, cunoștințe care s-ar putea să îți fie de ajutor, trebuie doar să fii rațional, să urmezi un plan și să folosești supărarea pe post de combustibil în demersul tău către succes.

Din păcate mulți dintre noi folosim prea mult combustibil care rezultă în explozie. Asta se întâmplă când supărarea și întristarea se transformă în depresie, spre exemplu.

Pentru că persoanele care apelează la coaching nu au o problemă clinică, de multe ori poate nici nu au probleme, vor doar să atingă cât mai repede succesul, este necesar să identifcăm soluții științifice pentru a scurta acest drum fără să pierdem din calitate. Sau chiar să câștigăm din punct de vedere calitativ.

Vorbeam la început despre faptul că fiecare persoană are altă definiție pentru succes. O concluzie simplă este că toți oamenii sunt diferiți, iar asta este o concluzie cât se poate de adevărată. Mai important decât faptul că sunt diferiți, este modul în care sunt diferiți. O identificare clară a tipului de personalitate sau a stilului comportamental care să aibă loc în prima sesiune, ajută la stabilirea unei relații de încredere și economisește între două și șase sau chiar opt sesiuni de coaching, care, în funcție de frecvența lor, poate să însemne și două luni. Asta în condițiile în care sunt cazuri în care două – trei luni sunt câteodată suficiente pentru ca un coachee să își atingă un obiectiv.

Din nou principiul este simplu: dacă identifici clar că persoana pe care o ajuți este minuțioasă și orientată spre sarcini, nu destinzi atmosfera cu glume la fiecare jumătate de oră. Nu încerci să îl faci prieten sau să îl intrebi despre viața personală dacă a venit la tine pentru o problemă în carieră. Dar dacă o persoană caldă, deschisă, are o problemă în carieră, poți să te imprietenești cu ea și să faci glume mai des, pentru că are nevoie de acest mediu pentru a fi productiv. Pare simplu, dar gândește-te de câte ori ai ținut cont de aceste aspecte în mod conștient, de câte ori ai identificat fără urmă de îndoială în una, două întâlniri care este tipul de personalitate sau stilul comportamental al unui om și ce ai de făcut exact ca să relaționezi cât mai eficient cu acea persoană? Ai făcut asta?

De aceea avem metode științifice. Pentru că ele sunt testate, verificate și acreditate. Iar o astfel de metodă extrem de eficientă folosim la Corporactive Consulting atât în cursul de Specialist în activitatea de coaching, cât și în activitatea de coaching propriu – zisă, iar rezultatele nu numai că sunt mult mai bune, dar apar mai repede și rămân de lungă durată. Folosind știința în aspecte umane, luăm ce este mai bun din ambele lumi pentru ca cei care vin la noi pentru ajutor să primească cele mai eficiente servicii.

Ciprian Roșu
Trainer • Coach • Consultant